Partner serwisu
Biznes i przemysł

Arabia Saudyjska zamówiła kolejne airbusy A330 MRTT

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Arabia Saudyjska zamówiła kolejne airbusy A330 MRTT
Fot. Airbus Media
Królestwo Arabii Saudyjskiej zamówiło w środę (10 lipca) cztery dodatkowe airbusy A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) dla rodzimych sił powietrznych Royal Saudi Arabia Air Force (RSAF).

Najnowsze zamówienie to cztery maszyny, których dostawy mają rozpocząć się w 2027 r. Umowa obejmuje również pakiet wsparcia logistycznego z częściami zamiennymi, usługami szkoleniowymi i wsparciem serwisowym dla nowych czterech samolotów. Warto dodać, że podobnie jak poprzednie, nowe A330 MRTT będą skonfigurowane w taki sposób, aby przekazywać paliwo zarówno poprzez giętkie przewody oraz sztywne łącze. Jak wskazuje Airbus, w realizacji zamówienia zaangażowany zostanie przemysł lokalny.

- To nowe zamówienie pokazuje wysoki poziom zadowolenia klientów z A330 MRTT, bo jest to już trzeci kontrakt podpisany przez Arabię Saudyjską na A330 MRTT, co czyni RSAF jednym z największych operatorów tych samolotów na świecie - powiedział Jean-Brice Dumont, szef działu Air Power w Airbus Defence and Space.

Pierwszy kontrakt na trzy A330 MRTT został podpisany przez Arabię Saudyjską w 2008 r. Rok później kraj ten rozszerzył kontrakt o kolejne trzy maszyny, których dostawy zrealizowano w latach 2013-14.

Współpraca przemysłowa z Arabią

W ramach tego kontraktu Airbus podpisał w styczniu 2024 r. umowę o udziale przemysłowym (IP) z GAMI (General Authority for Military Industries) w celu rozwoju i wzrostu ekosystemu przemysłowego w regionie w ramach wsparcia Wizji 2030, saudyjskiego programu rządowego, który ma na celu dywersyfikację gospodarki kraju.

Umowa ta obejmuje również transfer technologii i know-how RSAF A330 MRTT do lokalnych firm. SAAMS, spółka joint venture utworzona przez SAMI (Saudi Arabian Military Industries) i Airbusa, będzie głównym narzędziem lokalizacji przemysłowej.

A330 MRTT

A330 MRTT jest jedynym strategicznym tankowcem i samolotem transportowym nowej generacji, który jest obecnie dostępny w sprzedaży. Dzięki dużej pojemności podstawowej wynoszącej 111 ton, charakterystycznej dla samolotu A330-200, z którego się wywodzi, A330 MRTT może doskonale wypełniać misje tankowania w powietrzu bez konieczności stosowania dodatkowych zbiorników paliwa.

Dzięki szerokiemu kadłubowi, A330 MRTT może być również wykorzystywany jako dedykowany samolot transportowy, który może przewozić do 300 żołnierzy lub ładunek użyteczny o masie do 45 ton/99 tys.funtów. Do tej pory zamówiono już 82 maszyny tego typu, a 60 samolotów A330 MRTT u 15 klientów wylatało ponad 350 tys. godzin. A330 MRTT gromadzi 90 proc. udziału w rynku poza Stanami Zjednoczonymi. Samolot został sprawdzony w warunkach wojennych działań, takich jak Bliski Wschód i wschodnia flanka NATO w Europie. Według producenta interoperacyjność, powodzenie misji i wskaźniki dostępności, to najważniejsze cechy jego osiągów.

Obecnie A330MRTT jest najpopularniejszą (pod względem liczby użytkowników) platformą wojskowego. Na całym świecie w służbie znajduje się 60 A330-200 (MRTT), a łącznie Airbus sprzedał ich 82 sztuki. Największymi operatorami są brytyjskie Royal Air Force (RAF) z 14 maszynami we flocie, europejskie konsorcjum NATO MRTT Squadron z ośmioma samolotami oraz Royal Australian Air Force (RAAF) z siedmioma MRTT.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mitsubishi składa wniosek o likwidację spółki tworzącej samoloty SpaceJet

Biznes i przemysł

Ani Airbus, ani Boeing. Najchętniej zamawiano samoloty COMAC

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Ani Airbus, ani Boeing. Najchętniej zamawiano samoloty COMAC

Biznes i przemysł

Ani Airbus, ani Boeing. Najchętniej zamawiano samoloty COMAC

Tomasz Śniedziewski 12 lipca 2024

Wizyta Emira Kataru. Czym latają katarskie VIP-y?

Biznes i przemysł

Emirates oficjalnym partnerem Wimbledonu

Pasażer i linie lotnicze

Emirates oficjalnym partnerem Wimbledonu

Redakcja/inf. pras. 06 lipca 2024

Pozostałe z wątku:

Mitsubishi składa wniosek o likwidację spółki tworzącej samoloty SpaceJet

Biznes i przemysł

Ani Airbus, ani Boeing. Najchętniej zamawiano samoloty COMAC

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Ani Airbus, ani Boeing. Najchętniej zamawiano samoloty COMAC

Biznes i przemysł

Ani Airbus, ani Boeing. Najchętniej zamawiano samoloty COMAC

Tomasz Śniedziewski 12 lipca 2024

Wizyta Emira Kataru. Czym latają katarskie VIP-y?

Biznes i przemysł

Emirates oficjalnym partnerem Wimbledonu

Pasażer i linie lotnicze

Emirates oficjalnym partnerem Wimbledonu

Redakcja/inf. pras. 06 lipca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5